We zijn blij met onze nieuwe locatie. De molenschuur is na de verbouwing een gezellige plek geworden, die huiselijk aandoet. De tuin biedt ook speelmogelijkheden, maar is niet te vergelijken met de buitenruimte die we bij andere scholen hebben gezien. In Landsmeer zaten we vlakbij het Twiske, in Amstelveen bij het Amsterdamse bos. Hoe gaan we vormgeven aan de behoefte om buiten te zijn, te ontdekken in de natuur?

Outdoor life
Hoe zou het zijn om een hele dag buiten te vertoeven? Voor de zomervakantie is er een pilot geweest met een groep jonge studenten. Zij gingen naar Jeugdland, de Oeverlanden, boerderijlessen van de NME en waren daar erg enthousiast over. In de aanloop naar dit schooljaar is besloten dit vast op de vrijdag te gaan doen. We zijn van start gegaan met de 12-groep, anderen kunnen via een motie beslissen mee te doen, maar deze leeftijdsgroep staat er heel erg open voor.

We kunnen terugblikken op een heerlijke tijd. Tussen 8 en half 10 komt iedereen aan op de afgesproken locatie. In de ochtendkring bespreken we de plannen voor die dag of vooruitkijkend naar de komende keren. Zwemmen, naar de speelplaatsen in de buurt, voetballen, tikkertje spelen. Een wandeling maken op zoek naar de Schotse hooglanders en onderweg lekker in bomen klimmen. Vaak blijven we op dezelfde locatie, er zijn idee├źn genoeg. Huttenbouwen bij het Landje en pizzabakken bij Jeugdland zijn andere keuzes geweest.

Onderdak bij slechter weer.
Het weer heeft heel erg meegewerkt, we hebben veel zonnige dagen gehad. Maar wat te doen als het minder wordt? Een tentje is leuk, maar een beetje klein. Een tarp werkt prima. Fabian besloot zelf een tent te maken. Het dak is af, de palen zijn er, de zijkanten moeten nog worden afgemaakt. Voor de wintermaanden vonden we een onderkomen, dat we konden gebruiken als het te koud zou zijn. Gelukkig mogen we op de dag zelf beslissen, want ook toen waren er dagen met heerlijk weer.

Het is mooi om te zien, hoe er van alles in het moment ontstaat. Hoe de groep op elkaar let, met elkaar speelt in wisselende samenstellingen. Hoe snel de jongste studenten zelfstandig worden en ook binnen de school op onderzoek willen gaan. Leuk ook de betrokkenheid van ouders, die meedoen met de ochtendkring of eindkring, hout meenemen of een dagje blijven. Al met al zien we het als een waardevol onderdeel van onze school.