Leven, leren, ondernemen, voor mij geven deze drie woorden de kern weer van leren binnen democratisch onderwijs. Leren is natuurlijk, het is een onderdeel van het leven. Leren kan altijd en overal, het leven biedt daar talloze manieren voor. Lessen volgen is daar 1 manier van, die vooral werkt als mensen gemotiveerd zijn om datgene te leren waarover de les gaat.

Innerlijke motivatie

Innerlijke motivatie is ook een drijfveer voor ondernemen. Toen we het gebouw in Landsmeer betrokken was er een wens voor een trampoline. Een groepje studenten bedacht een burenlunch, nodigden alle ondernemers van het bedrijventerrein uit voor de lunch, berekenden wat de bijdrage per persoon moest zijn om zowel de lunch te bekostigen en geld over te houden voor een trampoline en ze gingen van start. Een nieuwe student die handig was op marktplaats wist voor dat bedrag een goede trampoline op de kop te tikken en het was geregeld.

Mandala’s

Vorig jaar verraste studente Luca Louisville iedereen met haar zelf uitgebrachte mandalaboek. Ze vindt het heerlijk hiermee bezig te zijn, de suggestie werd gedaan en ze ging ermee aan de slag. Vlak voor de kerstvakantie kwam het boek uit en er was flinke belangstelling voor. Natuurlijk had ze ook een website, waar de boeken besteld kunnen worden.

Inmiddels is ook haar tweede boek uit en onderzoekt ze of het breder dan in eigen kring op de markt gezet kan worden. Als mensen hiervoor idee├źn hebben, zijn deze van harte welkom. Laat even een berichtje achter.