VO De Vallei – En dan valt alles stil. Of eigenlijk niet stil: alles wordt anders, voor even. Net als alle andere scholen is ook VO De Vallei tijdelijk gesloten. Althans, het gebouw. Inmiddels bestaat de hele school al enkele weken online.

Meteen de eerste maandag waren we online om te bedenken hoe het onderwijs op afstand voor iedereen het best zou kunnen werken. Drie leerlingen, een docent en een aantal teamleden zaten klaar achter hun scherm. Er werd gezwaaid, er kwam een kat voorbij en toen bleek dat er een fictieve achtergrond ingeschakeld kon worden, zat een stel ineens op een – verder onbewoond – tropisch eiland. We hebben gelachen (fijn, in toch ook lastige tijden) en mooie plannen gemaakt. Geweldig hoe snel onze infrastructuur aan te passen bleek voor een digitale setting. 

Digitale school
Allereerst belden de coaches al hun coachleerlingen. Want hoe is het met je in deze ‘andere’ wereld?

Vakdocenten hebben een digitaal kanaal opgezet, waar leerling en docent elkaar kunnen ontmoeten en waar afspraken gemaakt worden voor online lessen en vragenuurtjes. Het leuke is dat het dan niet om 15.00 uur afgelopen hoeft te zijn. Uitslapers kunnen ‘s middags ook les krijgen of vragen stellen.

Er zijn inspirerende workshops en lessen georganiseerd, dingen waar iedereen aan mee kan doen: een ‘vraag-maar-raak-les’ astronomie, een open digitaal atelier, een lezing over het ontstaan van de aarde en onze docent EHBO vertelde over de impact van het coronavirus op zijn werk als arts.

We organiseerden een digitale ouderavond. Aan zo’n digitale bijeenkomst bleken ook wat voordelen te zitten: nu konden zowel vaders als moeders tegelijkertijd meedoen en konden er mensen bij zijn die er normaal gesproken een heel eind voor moeten reizen. En eerlijk gezegd beviel het mij ook wel om in mijn werkkamer thuis in te loggen en een uur later weer bij mijn gezin te kunnen zijn.

Misschien wel het belangrijkste van onze school: het alledaagse contact en de kletsjes met iedereen. Dat hebben we ingevuld met een dagelijkse dagstart – fijn om 10.00 uur. Die tijd past veel beter bij onze pubers (en stiekem ook bij de volwassenen). Daarnaast hebben we een bijkletsmoment midden op de dag. Zo nemen we in wisselende samenstelling met elkaar de dag door, delen we wat ons bezighoudt en blijven we toch een beetje op de hoogte van wat er allemaal speelt.

De eerste digitale motie ooit
En hoe gaat dat met de schoolvergadering, het hart van de school? Normaal gesproken praten leerlingen, docenten en teamleden elke woensdag (letterlijk in het midden van de week) over bijvoorbeeld het aanschaffen van nieuwe prullenbakken of het maken van een nieuwe afspraak in de school.

Vandaag de test: kan onze schoolvergadering ook digitaal?

Het antwoord: Ja, dat kan! Nieuwsgierig kwamen we woensdagochtend online, en al snel was het als vanouds. Omdat iedereen gewend is om elkaar uit te laten praten en in beurten te spreken, verliep het overleg vlekkeloos. 

Op de foto zie je ons na onze eerste digitale motie ooit! Een oudleerling, die inmiddels is aangenomen op de kunstacademie, wil graag betrokken blijven bij onze school. Ze wil workshops komen geven en meedenken hoe we de school verder online vorm kunnen geven – superleuk! Iedereen ging met een duim consent met het voorstel dat ze als young professional betrokken blijft bij de ontwikkeling van onze school.

Met een goed gevoel verliet iedereen de vergadering. Volgende week vergaderen we weer met alle leerlingen, docenten en teamleden die mee willen doen.

Het duurt misschien nog even voordat de automatische deuren in Driel weer openschuiven en we met z’n allen weer samen kunnen zijn, maar met onze digitale school komen we deze weken wel door.

Stay safe!