Wensenkring

makED – Ongeveer een keer per maand houden we een Wensenkring. In deze kring brengt iedereen zijn wensen in en bekijken we met elkaar wat we kunnen doen om die in vervulling te laten gaan. Over wat voor wensen hebben we het dan? Nou, dat verschilt nogal. Een greep uit de wensen van de afgelopen maanden:

‘Ik wil graag een keer bloemkool eten.’
‘Ik wil mijn Lego/My Little Pony-kasteel/Playmobil een keer meenemen naar school.’
‘Ik wil graag een vakantiekletskring na de vakantie.’
‘Ik wil een verkleeddag op school waarop je ook je knuffel mee mag nemen.’
‘Ik wil een kerstdiner op school waarop ik ook mijn verjaardag kan vieren.’
‘Ik wil dat we een keer met z’n allen in de school gaan kamperen.’
‘Ik wil potions maken met de hele school.’
‘Ik wil graag een keer naar de biebbus.’
‘Ik wil hulp van een volwassene bij het knippen van een masker.’
‘Ik wil graag met iedereen naar het zwembad.’

Fijn, je hebt een wens!
En nu?

De volgende stap – Vormgeven van Verlangen
Wat kun je doen, of wat kunnen wij als groep doen, om die wens te laten uitkomen? Moet er een afspraak gemaakt worden? Hoort er een datum bij? Moet er gebeld worden, een berichtje gestuurd, een poster gemaakt? Moet er iets gekocht worden? Kun je dat zelf of heb je hulp nodig? Met wie ga je dat doen, wie wil helpen? En wanneer? Wanneer is het ‘gelukt’ en is je wens vervuld?

De ingebrachte wensen zijn verschillend van aard: soms heel persoonlijk en individueel, soms fijn voor een kleine groep kinderen, maar meestal in het voordeel van de hele groep. Af en toe komt er een ‘gekke’ wens voorbij, bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag geld.’ Dat leidt, na de nodige hilariteit, altijd tot mooie gesprekken. Waarom wil je graag geld? Hoe kun je aan geld komen? Wat zou je er allemaal mee willen doen? En hoe lekker is het om geld te willen hebben en dat hardop te kunnen zeggen? Natuurlijk zit er een dieper verlangen onder deze geldwens, een verlangen dat kinderen overigens prima zelf onder woorden kunnen brengen.

Zelfreflectie – Verder door Vragen
We genieten erg van deze manier van werken en het raakt aan de kern van wat we belangrijk vinden: je innerlijke kompas volgen en je ontwikkelen op het gebied van zelfleiderschap, vriendschap en gemeenschap. We weten door de Wensenkring ook wat er leeft bij elkaar, wat iedereen belangrijk vindt, en het geeft een mooi inkijkje in de groepsdynamiek.

We beginnen de Wensenkring trouwens vaak met een terugblik op de wensen die nog op het bord staan: zijn ze vervuld? Hoe is dat gelukt? Wat heb je gedaan om je wens uit te laten komen? Heb je hulp gehad? Ben je tevreden? Er zijn ook wensen die steeds terugkomen of maar op het bord blijven staan. Daar is iets aan de hand: waarom lukt het maar niet om die wens vervuld te krijgen? Vergeet je je wens misschien zodra de kring voorbij is? Wil je het wel echt? Is het belangrijk voor je? Wat heb je nodig om wél een volgende stap te kunnen zetten?

Bewustzijn en Vaardigheden
Kinderen worden zich zo steeds bewuster van hun eigen wensen en wat belangrijk voor ze is, en brengen zichzelf zo steeds meer in. Ze worden ook van lieverlee realistischer, er gaat steeds meer denkwerk in en ze breiden hun planvaardigheden uit.

Natuurlijk hoef je voor het merendeel van deze wensen – in theorie – echt niet te wachten tot er weer een kring plaatsvindt. Je kunt toch makkelijk zelf even met de kok gaan kletsen over die bloemkool, of gewoon je speelgoed meenemen van thuis? Maar blijkbaar is het toch niet zo simpel, en helpt een kring die goede vragen stelt je om bewust stil te staan bij verlangens die al een tijdje leven. Door je wens uit te spreken, wordt die waar. De kans dat je er iets mee gaat doen, is dan groter geworden. Je wordt actief vormgever van je eigen leven, waarbij je ook je vrienden en de grotere groep niet uit het oog verliest. Zo maken we school samen tot een fijne plek! #wemakEDtogether

« »

© 2020 - Democratisch Onderwijs

Disclaimer | Privacy | Reactiebeleid | Schrijf mee | Over ons | Contact