De Tijd en Ruimte – In de ochtendkring ging het veel over onze kalender. De gregoriaanse kalender. Hoeveel dagen heeft een jaar? En wat is een schrikkeljaar? Toen de kring afgelopen was, kwam Dagman (een leerling) naar mij toe. “Emma, hoeveel uren besta ik eigenlijk?” We zijn samen in het lunchlokaal gaan zitten, hebben onszelf afgevraagd hoeveel uren een dag heeft en uitgerekend hoeveel uren een jaar heeft. “Maar hoe zit het dan met een schrikkeljaar?” vroeg Dagman. “Want dan zijn er meer dagen”. Zo gezegd zijn wij op zoek gegaan naar welke jaren schrikkeljaren waren en hoeveel dagen we erbij op moeten tellen. Het resulteerde in een enorm lange rekensom waarbij we eerst alle uren per jaar hebben uitgerekend en daarna alles bij elkaar hebben opgeteld. De plussommen vlogen over de toonbank. Voor de keersommen hadden we toch wat hulp nodig van de rekenmachine. Zo zijn we er samen op uit gekomen dat Dagman al meer dan 100.000 uren bestond. Niet veel later zaten er meer kinderen uit te rekenen hoeveel uren ze nou bestonden. Hoe levensuren berekenen een rekenlesje werd…